نتایج تظاهرات 10 سپتمبردرسویدن
انجمن افغانها در سویدن انجمن افغانها در سویدن

               بتاریخ 10 سپتمبرشهر ستوکهولم و سایر شهر های سویدن شاهد  تظاهرات  چند هزار نفری سازمانها و نهاد های مدافع حقوق انسانی در پشتبانی از امنیستی برای پناهجویان ( ویا اعطای اقامت دسته جمعی برای متقاضیان پناهندگی ) بود  . این تظاهرات که از جانب شبکه امنیستی برای پناهندگان 2005 تدارک دیده شده بود مورد پشتبانی پنج حزب پارلمانی و ده ها سازمان اجتماعی و مذهبی و منجمله انجمن افغانها برخوردار بود . در این تظاهرات رهبران سه حزب پارلمانی هر یک  لارش اولی رهبر حزب چپ ، ماریا وتراستراند سخنگوی حزب محیط زیست و یوران هگلوند رهبر حزب دموکرات مسیح در حمایت از اعطای اقامت دسته جمعی برای آنعده از متقاضیان که قبل از 31 مارچ 2005 تقاضای پناهندگی کرده باشند ، سخنرانی کردند . دراین تظاهرات یک نماینده پارلمانی از حزب مودراتها  که حزب اش مخالف امنیستی است نیز به حمایت ازین طرح سخنرانی نمود و نماینده سازمان جوانان سوسیال دموکراتها نیز به پشتیبانی از امنیستی سخن راند .

            پارلمان سویدن مسئله اعطای اقامت دسته جمعی را به متقاضیان پناهندگی  بتاریخ 14 سپتمبرمورد بحث و گفتگو قرار داد . نمایندگان پنج حزب ( حزب چپ ، حزب محیط زیست ، حزب مردم ، حزب مرکز وحزب دموکرات مسیح ) در حمایت از امنیستی ویا اعطای اقامت دسته جمعی به متقاضیان پناهندگی سخن گفتند و از نمایندگان دو حزب مقتدر ( مدراتها و سوسیال دموکراتها ) تقاضا نمودند تا " بجای سیاست حزبی ، اینبار با قلب خود فکر کنند وبه پیشنهاد اعطای اقامت دسته جمعی به متقاضیان پناهندگی رأی مثبت بدهند " .

            باربرو هولمبری  وزیر مهاجرت سویدن طی سحنرانی خویش در مورد گفت که  برای افراد حقوقی و حقیقی که درین راستا تلاش ورزیده اند ، احترام زیادی قایل است . اما تأکید نمود که سویدن دارای قوانین پناهندگی" تنظیم شده " است که برطبق آن افراد وجود خواهد داشت که پاسخ منفی دریافت خواهند کرد وبه همین جهت در زمینه " پرنسیپ های " وجود دارد که نباید از آن عدول شود و آن اینکه دوسیه های افراد بطور انفرادی مورد ارزیابی قرار گیرد و نه بصورت دسته جمعی  . دراینصورت عدالت در مورد همه و به خصوص اطفال اجراء گردد .

             در پارلمان کله لارشون از حزب چپ و گوستاف فریدولین از حزب محیط زیست که وی جوانترین عضو پارلمان بوده وهردو  از سرسخت ترین مدافعین حقوق مهاجرین میباشند ،  نیز سخنرانی نمودند . آنها در ضمن دفاع سرسختانه از پیشنهاد امنیستی و انتقاد از سیاست پناهندگی سوسیال دموکراتها ، از سایر نمایندگان تقاضا نمودند تا به پیشنهاد اعطای اقامت دسته جمعی رأی موافق دهند .

           و اما نتایج رأی گیری به نفع 5 حزب طرفدار امنیستی تمام نشد . 172 نماینده مخالف امنیستی رأی دادند و 134 نماینده به طرفداری از آن وبدینصورت مخالفین با38 رأی بیشتر، پیشنهاد اعطای اقامت دسته جمعی را به متقاضیان پناهندگی متوقف ساختند .

           و اما با رأی گیری در پارلمان سویدن مبارزه بخاطر حقوق پناهندگان پایان نیافت و حزب چپ و حزب محیط زیست (متحدین سوسیال دموکراتها ) به فشار های خویش به سوسیال دموکراتها  افزودند تا  دولت مجبور به نرمشهای را در سیاست پناهندگی خویش گردد . سوسیال دموکراتها بخاطر تصویب لایحه بودجه برای سال آینده در پارلمان  به حمایت هردو حزب ضرورت داشتند .

            حزب چپ با پخش نامه سر گشاده عنوانی دوستان پناهنده گان ضمن اعتراف به عدم موفقیت در گنجانیدن امنیستی در بودجه سال آینده به یک سلسله تفاهمات با سوسیال دموکراتها در زمینه سیاست پناهندگی اشاره نموده است . یکی از تفاهمات حاصل شده  شامل حال افغانهای پناهجو نیز میگردد و آن اینکه آنعده پناهندگان عمدتأ از کشور های عراق ، افغانستان و سومالی که ازجانب کمیته اتباع خارجی  حکم اخراجی دریافت داشته اند واما نظر به اوضاع نا امن کشور شان به وطن شان فرستاده شده نمیتوانند ، اجازه کار دریافت خواهند داشت . به گفته پویا فرامرز یکی از فعالین حزب چپ  "  همه آنها اجازه کار بدست خواهند آورد و در سویدن بصورت قانونی زندگی خواهند نمود " و علاوه میدارد که جزئیات تخنیکی و حقوقی آن از جانب ادارات ذیربط یعنی اداره مهاجرت و کمیته اتباع خارجی بزودی روشن خواهد شد . همچنان اطفال خانواده های پناهجویان مخفی حق رفتن به مکاتب را دریافت نموده و بدین مناسبت پول در بودجه تخصیص یافته است .

             و اما حزب محیط زیست تا آخرین دقایق بحث مقدماتی میان حزب محیط زیست و سوسیال دموکراتها  روی بودجه دولتی این بودجه را نپذیرفت و زمانیکه سوسیال دموکراتها نرمش و عقب نشینی های چشمگیر را در سیاست پناهندگی خود نشان دادند ، بودجه دولتی مورد تائید حزب محیط زیست قرار گرفت . برطبق تفاهمات با حزب محیط زیست هزاران نفر از خانواده های طفل دار مخفی اقامت دریافت خواهند نمود . این تفاهم یگ گام نهایت به پیش نسبت به پرنسیپ های بررسی انفرادی سوسیال دموکراتها میباشد . قرار است اداره مهاجرت سویدن دایرکتیف های کاملأ جدید سیاسی را دریافت نماید و دوسیه های پناهندگی خانواده های طفل دار و کودکان که مدت زیادی در سویدن بسر برده اند ، مورد بررسی مجدد قرار دهند . در بررسی مجدد دوسیه هابه مدت زمان  زندگی در سویدن ، وضعیت اجتماعی در ارتباط به جامعه توجه فراوان مبذول خواهد گردید . همچنان کودکان این خانواده ها به تحصیل خود در مکاتب سویدن ادامه خواهند داد و پولیس حق نخواهند داشت تا آنها را بازداشت نمایند و یک کمیته دولتی ویژه با شرکت تمام احزاب پارلمانی بر اجرای این تفاهمات نظارت خواهند نمود .

              پیتر اریکسون سخنگوی حزب محیط زیست ضمن یادآوری از عدم دستیابی به اقامت دسته جمعی برای پناهندگان ،  از تفاهمات حاصل شده با سوسیال دموکراتها در زمینه ابرازخرسندی نموده است .

            و سر انجام در نتیجه فعالیت و مبارزه 5 حزب پارلمانی سویدن ، ده ها سازمان اجتماعی ، فرهنگی و مذهبی و هزاران نفر از فعالین حقوق انسانی و بویژه تلاشهای پیگیرانه حزب محیط زیست و حزب چپ نرمشها و تغییرات چشمگیر در سیاست پناهندگی سوسیال دموکراتها بمشاهده میرسد و آن اینکه قرار تفاهمات با احزاب چپ و محیط زیست قرار است در حدود 16000 متقاضی پناهندگی اخراجی اقامت بگیرند . قبلأ قرار بود که در حدود 40000 نفر بصورت دسته جمعی اقامت بگیرند که پارلمان سویدن در روز 14 سپتمبر آنرا رد نمود .

             یورن پرشون  صدراعظم سویدن طی مصاحبه در زمینه چنین گفت : " دوسیه آنان مورد بررسی مجدد قرار گرفته و به مدتی که در سویدن بسر برده اند ، توجه ویژه خواهد شد . برآورد ما این است که اکثریت آنان اقامت خواهند گرفت ." صدراعظم سویدن تأکید نمود که این اداره مهاجرت است که در این زمینه تصمیم اتخاذ میدارد .

           بنابر تفاهم حاصل شده ، اداره مهاجرت رهنمود های جدید سیاسی دریافت خواهند نمود و " اکثریت اقامت بدست خواهند آورد " .

 

 


September 25th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها